הנה, קרא
טעינת הסוללה ב- iRobot Roomba
לעתים קרובות מאוד, כאשר אני גולש באינטרנט, אני מוצא אנשים ששואלים שאלות מדוע שואב האבק של רומבה (המכונה רומבה) מתנהג בצורה מוזרה עם סוללה טובה. כדי להבין מאיפה הרגליים צומחות מבעיות המתרחשות לעיתים קרובות, בואו ננסה ברמה חובבנית להבין כיצד הסוללה נטענת בתוך שואב האבק.
נניח שהכנסת סוללה חדשה (או ישנה) לשואב האבק וחיברת אליו מטען (לשואב האבק). הדבר הראשון שואב אבק עושה הוא לבדוק את מערכותיו (איננו מעוניינים בכך). לאחר מכן הוא רואה מה המתח של הסוללה שהוכנסה. אם המתח גבוה מ- 12 * וולט, מתחיל טעינה מהירה רגילה. אם מתח הסוללה נמוך מ- 12 וולט *, Roomba יתחיל לטעון טפטוף למשך 18 * שעות.
אם הסוללה התרוקנה מדי (מתח <12V), המשמעות היא שהיא נשמרה במצב פרוק לאורך זמן או שקרה לה משהו לא נעים אחר. לכן, טעינה ארוכה עם זרם נמוך אמורה להוביל לשיקום תאי סוללה "חולים". חשוב מאוד לא להפריע לחיוב של 18 שעות *. אחרי הכל, אם תנתק את הרומבה מהטעינה לשנייה, ואז חיבור זה יתחיל את מחזור הטעינה שוב, כלומר, בודק את כל המערכות, ואז מודד את המתח על הסוללה ... וזה כבר ברור שיותר מ 12 וולט. (אחרי הכל, גם אם הטעינה עם הנמוך נמשכה מספר דקות בלבד, זה לא משנה, בדקות הראשונות הטעינה הולכת עם עלייה משמעותית במתח על הסוללה) ורומבה תתחיל במחזור טעינה סטנדרטי. כלומר זרם גבוה (כ- 1250mA).
עצה: אם הנחת את הרומבה על בסיס הטעינה וראית מהמחוון שתהליך הטעינה של 18 * התחיל (מחוון הטעינה מהבהב לעיתים קרובות מאוד), אז אתה יכול לנסות להסיר מיד את הרומבה מהמטען ולחבר את תקע מטען לרומבה ישירות. זה נעשה על מנת שמישהו לא "יבעט" בטעות ברומבה ברגל ויבטל את התרגיל "נותן חיים".
אם הכל בסדר והמתח ההתחלתי תקין, אזי המטען עם זרם גדול ילך על פי האלגוריתם -dV.
ניתן לפשט את עקרון הפעולה של האלגוריתם -dV - באופן ידוע: לאחר התקנת סוללה ריקה לטעינה בהתחלה, המתח עולה מהר מאוד. ואז הצמיחה מאטה ורוב התהליך, המתח על הסוללה עולה לאט באופן שווה. אך קרוב יותר לסוף הטעינה (כלומר קרוב יותר לרוויית הסוללה) המתח מתחיל לצמוח הרבה יותר מהר, ואז הצמיחה מואטת, נעצרת לחלוטין והמתח מתחיל לרדת. שיא זה "תאוצה של צמיחת מתח-ייצוב-ירידה" הוא מה שתופס האלגוריתם. אך העובדה היא שגם ברגע זה ממש יעילות הטעינה יורדת במהירות והאנרגיה ששימשה בעבר לטעינת הסוללה מתחילה כעת להפוך לחום והסוללות מתחממות במהירות. ואז -dV - האלגוריתם מפסיק לחלוטין את אספקת זרם הטעינה לסוללה, מאפשר לה להתקרר ל -34 * מעלות (או לכל היותר שעתיים), ואז המטען נדלק שוב, אך במצב TRICKLE CHARGE - זה הוא "מטען טפטוף" כאשר המטען מסופק עם זרם נמוך במיוחד. כל כך קטן שהוא לא מחמם את הסוללות יתר על המידה. הסוללות מתקררות, המתח עליהן יורד ומתברר שהסוללה רחוקה מלהיות 100% טעונה. ראשית, בגלל שהטמפרטורה ירדה. שנית, בגלל העובדה שלחלק מתאי הסוללה לא יהיה זמן לטעון באופן מלא ... וטעינה בטפטוף זו מאפשרת לאט לאט להטעין את טעינת הסוללה עד 100%. אם אנו מניחים שהסוללה בקיבולת 3.3Ah טעונה 70% על פי תוצאות טעינה מהירה, אז קל לחשב ש- 70% מ- 3300 mAh הוא 2310 mAh. ואז 990mAh הנותרים "יתמלאו" יותר מ -20 שעות !!!! אחרי הכל, טעינת הטפטוף הולכת עם זרם של 50mAh בלבד והיעילות שלה היא הרבה פחות מ- 100%.
לכן מאמינים כי לעולם אין להסיר את הרומבה מהאישום. אחרי הכל, כאשר מחוון הטעינה הופך לירוק, המשמעות היא שרק מצב הטעינה המהיר נעצר, אך לאחר מכן, לאחר התקררות, הטעינה תמשיך במצב הטעינה של זרזינה (טעינה מטפטפת). וגם כאשר הסוללות טעונות ב 100% (וזה יכול לקרות גם לאחר שלושה ימים), עדיין לא כדאי להוציא את רומבה מהטעינה משתי סיבות:
רומבה, אפילו כבויה, די רעבה לסוללות. אחרי הכל, רבים כותבים שרומבה טעונה שנותרה בן לילה ללא טעינה עשויה להשתחרר עד הבוקר. זה מוגזם, אבל לא רחוק מהאמת.
גם אם רומבה לא השתמשה בטעינה של הסוללה, לסוללה עצמה יש פריקה עצמית. כלומר, הוא עצמו איטי מאוד, אך משתחרר.
וכך, על מנת לפצות על שתי הסיבות הללו, בואו נזכור: הרומבה צריכה להיות תמיד בתשלום. אם אתם עוזבים את הבית ומסיבות בטיחות אש רוצים לנתק את המטען, מומלץ להוציא את הסוללה מהרומבה מהסיבה הראשונה שתוארה לעיל.
עכשיו בואו נדבר על העובדה שרומבה "מתרגל" לסוללה. כלומר, היא צוברת מידע על כמה היא טעונה, כמה היא טעונה, אולי שומרת מידע על הטמפרטורה של הסוללה ... מידע זה מוסתר מאחורי הטבע הסודי, אך אפשר לשער.
נחזור לתחילת המאמר ונזכור שהכנסנו סוללה חדשה לרומבה. או זקן. בואו נזרוק ברומבה את המידע על כמה וכמה הסוללה הזו היא טעינה ופרקה. לשם כך, בסדרת 400, עליך להסיר את הסוללה, ללחוץ לחיצה ארוכה על כפתור ה- POWER למשך יותר מחמש שניות, לשחרר ואז להכניס את הסוללה. כל ההיסטוריה של חיובים קודמים תימחק. שמנו את הרומבה בתשלום ליום השלישי. מידע על 3 ימים נלקח מהפורומים. מידע רשמי אומר "השאר את זה בן לילה".על פי התצפיות האישיות שלי, "בלילה" לא יכול להיות מספיק. אני ממליץ לחייב 24 שעות מלאות. זה ייתן לנו 100% תשלום ב 99% מהמקרים. ואז הרונה אומר לנו שעלינו להסיר את תחנת הטעינה האוטומטית מהחדר (כדי ששואב האבק לא יבוא לטעון את עצמו) ולהדליק את הרומבה כדי לעבוד עם כפתור ה- MAX (כלומר, לשאוב עד הסוללה מדולדלת לחלוטין). אם אין כפתור MAX, אך יש כפתור DOCK, לחץ עליו. רומבה תחפש לשווא תחנת טעינה (אותה הסרנו בעבר הסדיסטים) עד שהאשמה תיגמר לחלוטין. במקביל זה שואב אבק. אם אין כפתור DOCK, פשוט הפעל את שואב האבק שוב ושוב עד שהוא אומר שהסוללה התרוקנה לחלוטין. לשאוב כמה שיותר חדרים בכל פעם.
לאחר שהסוללה נגמרה לחלוטין, חבר מחדש את תקע הטעינה למסב וטען אותו שוב למשך 24 שעות לפחות. לאחר שביצעת הליך זה מספר פעמים, תרגל את רומבה לסוללה זו. היא תדע כמה חיוב צפוי ממנו. כאשר, במהלך ההפעלה, הפעל את המחוון הצהוב וכאשר האדום. דרך אגב. בפעם הראשונה שנתתי לרומבה את הסוללה הביתית שלי לאחר האיפוס, היא שואבה אבק עם מחוון ירוק עד שהוא נכבה. כלומר, ירוק זוהר, זוהר ובאם ... מהבהב באדום למנגינה עצובה של ארבעה צלילים. זהו זה, הסוללה מתה ורומבה לא ציפתה לכך. לאחר המחזור השני, זה היה הפוך: רומבה, שהופעלה מיד לאחר מחזור טעינה של 24 שעות, הראתה חיווי צהוב. ורק לאחר המחזור השלישי או החמישי, המחוון התחיל לעבוד כמו שצריך. תחילה ירוק, ואז צהבהב, צהוב, כתום, אדום (כשהרומבה עדיין שואבת ובין לבין מחפש תחנת טעינה) ורק אז מהבהב אדום (כשהרומבה לא זזה).
🔗
כיצד לטעון נכון את הסוללה
נו
סוללת DIY לרומבה במו ידיכם
חיפשתי באינטרנט תקופה ארוכה וחיפשתי מתכון להכנת סוללת רומבה.
בדרך כלל זה קל יותר לאנשים: יש להם סוללה ישנה ומתה ורק צריך להחליף בנפרד רק את המתים או את כל התאים. ואין צורך לטרוח עם קיבוע הסוללות ברומבה ... למצוא תרמיסטור ...
זה היה קשה לי יותר. הזמנתי את ה- iRobot Roomba שלי בצורה משומשת וללא סוללה בכלל. ולא רציתי להזמין סוללה חדשה עד שבדקתי את ביצועי השואב עצמו ... ואי אפשר לבדוק שואב ללא סוללה. ובכן, הבנתם את הרעיון.
לכן, בסיטונאי מקומי, קניתי 12 סוללות AA במחיר של 2100mAh. והוא לקח NiMh לא פשוט, אלא מה שנקרא. AlwaysReady: סוללות פריקה עצמית נמוכות. הם אומרים שיש להם פחות חסרונות תחת עומס, יותר יכולת להחזיק זרם טעינה גבוה, חיי שירות ארוכים יותר ... וכו '.
היו גם אפשרויות של 2300 mAh, אך הן היו יקרות משמעותית (ובאופן לא פרופורציונלי). ויש גם שמועות כי לסוללות גדולות יותר יש ירידת מתח גבוהה יותר בעומס כבד.
יתר על כן, בחנות רכיבי הרדיו של אנגלס נרכשו 2 קופסאות מיוחדות לייצור רוסי תמורת 15 רובל. אני לא יודע איך קוראים להם. כל תיבה מאפשרת להכניס לתוכה 6 סוללות / מצברים AA ולקבל 7.2V במקרה של סוללות או 9V במקרה של סוללות בפלט הקופסאות שלהן.
ת. בערך. 2 קופסאות של 7.2V כל אחת נתנו לנו בדיוק את 14.4V שהיינו צריכים (טוב, כן ... הסוללה המקורית כוללת גם 12 תאים של 1.2V).
אני אעבור במהירות על העובדה ש"זרקתי "את הקופסאות האלה בגלל חוסר יכולתן וחבר הביא אותי מסרטוב באיכות טובה יותר, סינית תמורת 25 רובל.
לאחר שהלחמתי את הקופסאות ברצף, הלחמתי אותן בעזרת חוטים למחבר של הרומבה עצמה, וקיבעתי אותם בתא הסוללה "למרווח" על ידי החדרת כמה חתיכות קרטון עטופות בסרט חשמלי.
הכל בסדר. כשהסוללות נטענות במטען חיצוני, דחפו את הרומבה בצורה מושלמת. אך הם סירבו באופן מוחלט לחייב בה. במקום זאת, רומבה עצמו סירב "להאכיל" אותם. למרות שניסיתי לחבר את המטען לרומבה. למרות ש"החנתי "אותו בתחנת הטעינה האוטומטית ... בטעינה האוטומטית נדלקה הנורית" DOCKED ", ומנורת הטעינה ברומבה לא מצמצה.ואז, באותה חנות חלפי רדיו, נקנה תרמיסטור של 10kΩ והולחם בין המגע השלילי למגע של חיישן הטמפרטורה רומבה. הטעינה פועלת! אני לא יודע: אולי בגלל שהחיישן התרמי "לא מקורי" ומאפייניו מעט שונים מהנדרש, או אולי בגלל שסוללות האצבעות קטנות בהרבה מהמקוריות, אך בהתחלה הן התחממו לכ- 70 מעלות צלזיוס בעת טעינה. ואז (אולי בגלל שהרומבה התרגלה אליהם?) הטמפרטורה המקסימלית הפכה לכ- 60 גרם, וזה כבר נסבל ולא מריח כל כך הרבה קלטת שרופה.
אם לא ניקח 12, אלא 24 סוללות, ונניח אותם 12 במקביל, אז העומס עליהם יירד פעמיים, והטמפרטורה צריכה לרדת משמעותית, אבל עכשיו אני לא יכול למצוא את אותן סוללות בדיוק בשום מקום באנגלס / סרטוב כדי קיבולת כפולה של הסוללה שלי. עכשיו, לאחר ששילמתי כ -1000 רובל עבור סוללה נטענת ביתית, יש לי קיבולת של 2100mAh וכ- 45 דקות עבודה על לינוליאום קטיפתי או כ- 30 דקות של עבודה על שטיח. אם תכפיל את מספר הסוללות, אז אני מקווה שזמן הריצה יכול אפילו לשלש, מכיוון שהעומס על התאים יהיה פחות וגם האחסון תחת העומס יפחת. אז ההמשך (ותוספת התמונות) עוקבות.
🔗
- ניתן לייצר את הסוללה ביד
יש גם מאמרים על עצם המכשיר של הסוללה שלנו, אבל העיקר בהם הוא לתת לשואב לעבוד עד שהוא מתרוקן לחלוטין, אחרת הסוללה תיכשל במהירות.