למטה אני מניח טקסט מהספר "ארוחת צהריים עם החמות", קרא אותו - הוא מעניין מאוד כתוב, אינפורמטיבי, קורא במהירות!
- נתחיל מהיסודות, - אמרה החמות, - ונחליט תחילה על כמות המרכיבים. מסכים שלמרות תפקיד הכותרת הרשמי בבורשט סלק, אין זה סביר שכמותו המוגזמת תרצה את האוכלים. לכן, בואו ניקח בחשבון את החבישה בנפרד - כאילו היינו מכינים שימורים בצנצנות זכוכית, שעליהן מופיע "בורש". נסו לזכור את היחס הבא של המרכיבים העיקריים: עבור 4 חלקי משקל של סלק, קחו 3 חלקים של כרוב, חלק אחד של כל גזר, בצל וסלרי (רצוי אך לא הכרחי), ורסק עגבניות - חצי כמו גזר . כמובן שהכל די שרירותי, אבל לפחות איכשהו אתה יכול לנווט ללא משקולות.
הבנתי את זה במהירות במוחי, והתברר שבשביל 200 גרם סלק צריך לקחת 150 גרם כרוב, 50 גרם בצל וגזר ורסק עגבניות - 25 גרם. אכן הכל פשוט.
"ועכשיו," המשיכה החמות, "נשטוף את הירקות ונתחיל לקלף אותם. עכשיו נחתוך הכל - גזר לרצועות, בצל בחצי טבעות, כרוב לרצועות ורצועות סלק גדולות.
- אבל בואו נתחיל לבשל עם סלק, כי הם מבשלים יותר מכל הירקות.
החמות שפכה את הסלק למחבת עבה עם דפנות גבוהות, הוסיפה חתיכת חמאה, שפכה מעט מרק מהתבנית הנחשקת (ממש מתחת לשכבת הסלק) והניחה אותה להתבשל על אש נמוכה.
- כאשר הסלק יתחיל לגרגר בתיאבון, - המשיכה החמות את תוכנית הלימודים שלה, - נצטרך להוסיף לזה מיד את כל העגבניות ו ... הסוכר. כן, כן - סוכר. סוכר אוהב בורשט. תראה, אני מוסיפה סוכר לא לבורשט, אלא לסלק - כך הטעם של בורשט יהיה הרמוני יותר. מכיוון שאתה ואני הבנו מראש את מספר המנות של בורש, נוכל להכניס סוכר בבטחה בקצב של חצי כפית למנה. אם אתה מוצא את זה מעט מדי, הוסף אותו לבורשט המוגמר. ובל נשכח להוסיף כאן מעט חומץ יין - לרוב מדובר בשישה אחוזים. כמה זה קצת? קצת יותר מאותה חצי כפית למנה.
סביבה חומצית בוודאי לא תבהיר סלק, אך בסביבה חומצית סלק, כמו תפוחי אדמה (זכרו זאת!) מבשלים זמן רב יותר. אבל בכלל אין צורך להוסיף חומץ להלבשת הבורשט - יש מספיק חומצת עגבניות. ואני אספר לך קצת סוד על צבע קצת אחר כך.
החמות הפחיתה את חום המבער, כיסתה את המחבת במכסה והמשיכה:
- בזמן שהכל מגרגר שם, יש צורך לפזר בצל וגזר. אנחנו, אנשי מקצוע, מכנים תהליך של טיגון אוכל ללא היווצרות קרום, אפילו הייתי אומר, לא טיגון, אלא התחממות בשומן. המשמעות של תהליך זה ברורה - להעשיר את הטעם, במקרה זה בורשט, בניחוחות של ירקות.וכל הניחוחות, כידוע בעיקר לתלמידים המצוינים בתיכון ובתיכון, הם בעלי אופי אתרי, כלומר הם מתמוססים היטב בשומנים. הבנת? אם לא, אני מסביר: ניחוחות הירקות יהפכו לשומן בעת השחמה, והשומן הזה, בתורו, יעביר בצורה מושלמת את כל הדרוש למרק. זהו זה!
דריה אנדרייבנה הדליקה את המבער הבא, הניחה עליו מחבת נוספת, שפכה מעט שמן צמחי, שמה שם בצל ואז, אחרי
הפסקה קצרה, הגזר ומטוגן קלות, ומונע את היווצרות הקרום. ואז היא זרקה את הכרוב, שפכה מעט מרק, הוסיפה מעט מלח וכיסתה במכסה.
"עכשיו נבשל את הכרוב עד לבישול", אמרה, "וכשהסלק והכרוב מוכנים, פשוט מערבבים אותם יחד. כך אנו מקבלים את החבישה, שלעתים קרובות אני מכינה מראש ושומרת במקרר עד שתגיע, ואז הופכים אותה במהירות וללא קושי רב לבורשט.
- הנה ההלבשה, הנה המרק. שמנו את המרק על אש בינונית, נביא לרתיחה והוספנו בהדרגה את הרוטב, בניסיון להשיג את הצפיפות הרצויה .. אם אתה מתגעגע לצד הגדול - זה בסדר, את שאר החבישה בצנצנת ובמקרר - פנימה כמה ימים תבשל שוב את הבורש. אם זה פחות, זה יותר רציני, אבל גם ניתן לתיקון. הוסיפו מעט שעועית מפחית - הבורשט יהיה סמיך ומשביע יותר, אך אין שעועית בהישג יד - גרדו מעט תפוחי אדמה על פומפיה גסה והוסיפו לתבנית ... אגב, אני תמיד עושה זאת - מכיוון שלרוב אני לא שם תפוחי אדמה בבורשט, למחרת הוא בבורשט - הסביבה חמוצה - מדובבת והופכת לחסרת טעם. אז אני מגרד כמה תפוחי אדמה על פומפיה גסה ומכניס אותם למרק. אי אפשר להבחין בתפוח האדמה הזה בבורשט - הוא צבע עם סלק, אך מעניק למרק עושר ושובע.
כל הפעולות הללו (למעט האחרונה - החמות מעולם לא החמיצה) שהיא עשתה במהלך הרצאתה, ואז זרקה כמה אפונות של פלפל שחור לבורש, שמה עלה דפנה, הביאה את הברש לרתיחה, צמצמה את חום וטעם את עבודתה.
- חובה לנסות, - אמרה דריה אנדרייבנה, - קודם כל, להעריך את איזון המלח - הסוכר - החומצה ", ובמידת הצורך, להתאים אותה.
כפית סוכר וקורט מלח קטן עפו לתבנית. החמות עצרה זמן קצר, כיבתה את האש, שפכה שום קצוץ למחבת וכיסתה הכל במכסה.
- בורש לא אמור להרתיח הרבה זמן - רק תן לו להתבשל מתחת למכסה. בינתיים, הוא מתעקש, אספר לך את סוד הצבע האדום הבוהק של הבורשט שלי. צבע חשוב לבורשט כמו שום מרק אחר. אי אפשר להשיג צבע יפה בצורה הרגילה - בתהליך הבישול הוא עדיין מאבד מעוצמתו ואף זוכה לגוונים חומים לא טעימים. עם זאת, תמיד יש לי קוואס סלק שהוקפא במגשי קוביות קרח במקפיא שלי.
החמות פתחה את המקפיא והוציאה כמה קוביות בצבע סלק.
- ייחודי, אני אגיד לך, חתיכה. להכנה זה קל כמו הפגזת אגסים - אתה מקלף את הסלק, חותך אותם לחתיכות שרירותיות, ממלא אותם במים קרים, שם אותם במקום חם ושוכח אותם לשבוע. והנה לפניך נוזל בצבע סלק בהיר, לפעמים מעט חוט. זה קוואס סלק! אני מסנן אותו, שופך אותו לתבניות קרח ומקפיא אותו. כאשר מכבסים את הבורשט הרותח, כמה מקוביות הקרח הללו נשלחות למחבת ...
באופן זה, עם ההכנה המקדימה של הרוטב, תוכלו ללמוד בקלות כיצד לבשל כמעט כל מרק. הייתי רוצה למשל מרק כרוב חמוץ - כרוב כבוש תבשיל בתוספת בצל מגורר גרוס, עגבנייה וסוכר. אתה לוקח חמש פעמים יותר כרוב במשקל מאשר עגבנייה, ובצל כמו עגבנייה. אם לשטוף את הכרוב לפני הבישול תלוי בך או לא, זה תלוי במידת החומציות של הכרוב ומשפיע על החומציות של מרק הכרוב. נותר רק להכניס את הכרוב התבשיל למרק, להביא לרתיחה, להוסיף עלה דפנה, שום כתוש ופלפל גרוס. אתה יכול גם לזרוק כמה פטריות מיובשות לטעם ...
מבשלים בהנאה ובתאבון!